Monday, May 29, 2017
Hallitus veti ympäristöpolitiikan linjan
Hallitus veti elokuun (1997) budjettiriihessä, ehkä huomaamattaan, merkittävän ympäristöpolitiikan linjan. Se ei käsitellyt fossiilipolttoaineiden haittaveroa ollenkaan, vaan sysäsi asian syksyn tupo-pöytään.
Työmarkkinaneuvotteluissa ympäristöasialla on tuskin puolesta puhujia, millään puolen pöytää.
Hallituksen linjanvedossa on kysymys suhtautumisesta ilmastosopimukseen ja Euroopan unionin yhteiseen pyrkimykseen rajoittaa haitallisen hiilidioksidin päästöjä.
Jo vuonna 1990 Suomi allekirjoitti 18 muun OECD-maan kanssa Geneven julistuksen, jonka mukaan hiilidioksidin päästöjen kasvu on pysäytettävä. Rion ympäristökokous 1992 kokosi maailman johtajat sopimaan samasta asiasta.
Esko Ahon hallitus naulasi 1993 pysäytystavoitteen kotimaahan. Paaluvuodeksi tuli 1990, mihin tulevia hiilidioksidin päästöjä on verrattava.
Loppuvuodesta 1996 Euroopan unionin ympäristöministerit sopivat unionille yhteisen päästötavoitteen. Päästöjen on pudottava paaluvuoteen verrattuna 15 prosentilla.
Tavoite vaihtelee maittain. Saksa, Itävalta ja Tanska pudottavat päästöjään 25 prosenttia. Ranskalle ja Suomelle riittää paluu vuoden 1990 tasoon.
Kesällä 1997 New Yorkissa kokoontui Rion seurantakokous katsastamaan, mitä viidessä vuodessa oli tapahtunut. Tilanne oli huonontunut. Päinvastaisista aikeista huolimatta hiilidioksidin päästöt olivat vain nousseet.
Suomen hiilidioksidipäästö vuonna 1996 oli 61 miljoonaa tonnia. Paaluvuoteen 1990 nousua on 15 prosenttia. Eniten hiilidioksidia pääsee kivihiilestä, 14-15 miljoonaa tonnia. Kakkosena on liikenne 10-11 miljoonalla tonnilla. Raskas polttoöljy päästää 4 ja kevytöljy 5 miljoonaa tonnia.
Jos aiomme toteuttaa Euroopan unionin paalutavoitteen, meidän on pudotettava vuosipäästöjämme 6-7 miljoonalla tonnilla. Se toteutuu esimerkiksi seuraavin vaihtoehdoin.
Vuoteen 2010 mennessä kaksi kolmasosaa autoistamme kulkee sähköllä. Tai joka toinen kivihiilivoimala vaihtaa polttoaineen. Tai luovumme lähes kaikesta polttoöljystä.
Tavoite on ankara. Liikenteessä päästöjä on vaikea pudottaa, koska riittävän yksinkertaista, pitkän matkan sähköautoa ei ole. Sähköauto on edelleen tekniikan lupaus parinkymmenen vuoden päässä, niin kuin se on ollut vuosikaudet.
Kivihiilestä ja polttoöljystä irtaantuminen on helpompaa. Niitä korvaava polttotekniikka on jo kehitetty.
Jos hiilidioksidin haittaverotus etenee Ruotsin mallin mukaan, vaihtoehtoiset polttoaineet, puu ja muu biomassa, syrjäyttävät kivihiilen ja polttoöljyn vuosikymmenessä - tai paaluvuoteen 2010 mennessä.
Hallituksen linjanvedolla tähän ei päästä, eivätkä hiilidioksidin päästöt alene.
Veli Pohjonen
Suomenmaa. Mielipide. 21.8.1997
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment