Marraskuussa 2016 Pietarsaari otti oppia Kajaanista. Huoltoasemayhtiö St1 kumppaneineen julkisti suunnitelmansa bioetanolin kakkostehtaasta. Pietarsaareen 2020-luvun alussa nouseva tehdas
Tukkia sahalle, sahanpurua etanoliksi |
Molemmat tehtaat käyttävät raaka-aineenaan alueensa sahoilta tulevaa sahanpurua. Tehtaiden lopputuote on liikenteen uusiutuva polttoneste, bioetanoli. Puuperäisenä etanolia kutsuttiin entisaikaan tikkuviinaksi.
Kun tankkaamme jatkossa autoamme, puuetanoli on seoksena bensiinissä. Polttonesteen seosajattelu tuli huoltoasemille vuonna 2010. Ajattelu on edelleen vahvistunut Pariisin 2015 ilmastokokouksen jälkeen.
AUTOJEN etanoli on asemoitunut maailmanmarkkinoilla vuosikausia. Etanoli pääsi Chicagon tavarapörssiin raakaöljyn rinnalle maaliskuussa 2005. Aluksi bioetanoli maksoi kaksi kertaa enemmän kuin öljy.
Kun pääraaka-aineen maissin viljely etanoliksi saavutti riittävän laajuuden, etanolin hinta laski. Nyt polttonesteiden hinnat ovat kietoutuneet toisiinsa. Bioenergiasta tuli lopulta jarru öljyn hinnan aiemmin hypähteleville nousuille.
Bioetanoli on yleistynyt eniten autoilun mahtimaa Yhdysvalloissa. Pörssilistautumisen vuonna 2005 bioetanolia tuotettiin 15 miljardia litraa. Vuoden 2016 tuotanto on lähes nelinkertainen, 56 miljardia litraa. Se vastaa noin kymmentä prosenttia USA:n autojen koko bensiinin tarpeesta.
Vaikka bioetanoli on valmis fossiiliöljyn vaihtoehto, se ei ole ollut Euroopassa läheskään yhtä haluttua kuin USA:ssa. Eurooppalaisia ruokaviljasta autoihin päätyvä etanoli arveluttaa.
Maissi tai muut viljat eivät ole bioetanolin ainutta raaka-ainetta. Jo 1900-luvun alkupuoliskolla meillä Suomessa osattiin valmistaa etanolia puusta, sulfiittiselluloosan ohessa. Silloinen tikkuviina tunnettiin Alkon tiskillä Karhu -viinana.
VIIMEKSI tikkuviinan tuotantoa esitti Kemijärven massaliike. Vuonna 2008 se ajoi etanolia sisältävää tuotepalettia vaihtoehdoksi Stora Enson vanhakantaisen sellutehtaan lopettamiselle. Etanoli olisi tullut liukosellun oheistuotteena.
Tikkuviinan uusi aika ei ollut vielä viime vuosikymmenellä kypsä. Massaliikkeen ehdotus ei johtanut käytäntöön. Stora Enso sulki Kemijärven tehtaansa.
Nyt tikkuviinan uusi aika on alkamassa Koillismaan ja Kainuun sahanpurusta tislattavalla puuetanolilla. Pietarsaari jatkaa avatulla biopolulla.
Euroopan komission heinäkuun 2016 ilmastoesityksessä Suomen on pudotettava hiilidioksidin päästöjään 39 prosentilla. Takaraja on 2030, vertailuvuosi 2005. Uudet päästöjen vähennykset painottuvat päästökauppaa käyvän teollisuuden ulkopuolelle, erityisesti liikenteeseen. Tikkuviina sopii tähän tavoitteeseen.
Voimme esitellä suomalaisen tikkuviinan uuden biotalouden esimerkkinä seuraavissa Euroopan unionin ilmastokokouksissa. Kyseessä on aito toisen sukupolven biopolttoneste, joka tuotetaan vähäisin energiapanoksin. Saamme sen sivutuotteena sahateollisuudelta, missä puru menisi joka tapauksessa polttoon. Emme kajoaisi ruokaviljaan.
TIKKUVIINAN kautta hiilidioksidin päästöjen vähenemä on varma, ja se on helposti ennustettavissa. Vaikka EU:n kansantalous edelleen huojahtelisi, yksi länsimaisen ihmisen toimista pysyy vakiona, hänen päivittäinen auton käyttönsä. Siksi tikkuviinan tulo autoihimme vahvistuu.
Koillissanomat. Kolumni. 22.11.2016
No comments:
Post a Comment