Thursday, December 02, 2021

Joko olisimme valmiit lämmittämään biodieselillä?

Ennen 1970-luvun Lähi-idän öljysotia opimme lämmittämään omakotitalojamme fossiilisella öljyllä. Huoltoasemille kehitettiin polttonesteen kaksihintajärjestelmä. Taloihin sai ostaa verotonta dieseliä eli kevyttä polttoöljyä. Autoihin sai ostaa vain tosidieseliä, energiaveroineen. Käytännössä öljyt ovat samaa polttonestettä.

1900-luvulla tavoitteena oli päästä vähitellen eroon ehtyväksi uskotusta fossiiliöljystä. Tänään tavoitteena on torjua ilmastonmuutosta, luopumalla fossiilisista polttoaineista.

Isot muutokset vievät aikansa. Niin kävi myös omakotitalojen lämmityksessä. Fossiilisella dieselillä lämpiää edelleen noin 100 000 kotia. Pääosa on eläkeläisten omakotitaloja.

Eläkeläiset eivät juuri innostu markkinoituihin vaihtoehtoihin: maalämpöön, ilma- ja vesilämpöpumppuihin tai aurinkopaneeleihin. Intoa ei ole investointiin, jonka hyöty heijastuu parinkymmenen vuoden päähän.

Fossiilisesta lämmitysdieselistä pääsisi omakotitalossa kätevästi eroon, jos talon pihalle tilatusta tankkiautosta voisi täyttää säiliönsä uusiutuvalla dieselillä. Kodin öljypoltin jatkaisi entisellään.

Näin ajattelimme jo vuosituhannen vaihteessa. Vapo ja Fortum julkistivat 2002 lämmitykselle varhaisen biotuotteensa, Forestera-polttoöljyn. Nimensä mukaisesti se tehtiin puusta, pääosin metsähakkeesta.

Hakepolttonestettä valmistettiin Porvoossa runsaan vuoden ajan. Aluksi sen kysyntään luotettiin ja siihen uskottiin löytyvän runsaasti raaka-ainetta. Tehdas suljettiin kuitenkin jo 2003, koska ”puuhakkeen hinta ja saatavuus ovat kehittyneet epäsuotuisaan suuntaan”.

Lämmityksen biodieseliä on sittemmin yritetty valmistaa Joensuussa Fortumin tehtaalla vuodesta 2013 sekä Lieksassa Green Fuel Nordicin laitoksella vuodesta 2020. Molemmat tehtaat tuskailevat biodieselinsä kysynnän puutetta.

Neste Oy julkisti vuodenvaihteessa 2020/2021 uuden sukupolven MY dieselin. Myös se kävisi sellaisenaan lämmitykseen. Vuosi 2021 on vielä koevuosi. MY dieseliä on vain rajoitetusti saatavana. Erikoisimpia ilmastokäyttäjiä lienevät Rukatunturin laskettelurinteiden ja hiihtolatujen huoltokoneet.

Tankkiauton omakotitaloonsa tilaava asukas olisi muutokseen valmis, jos uusiutuvaa dieseliä saisi samaan hintaan kuin kevyttä polttoöljyä. Siirtymä olisi omakotitaloille helpoin. Siirtymä vauhdittuisi, kun uusiutuva biodiesel olisi hivenen halvempaa.

Biodieselillä oli omakotitalojen lämmityksen tulevaisuudennäkymä jo kaksikymmentä vuotta sitten. Joko olemme 2020-luvulla valmiit lämmitysöljyn muutokseen, fossiilidieselistä biodieseliin? Näin uskoisi tapahtuvan Glasgown ilmastokokouksen lupausten jälkeen. Mutta puuttuuko meiltä edelleen ilmastokamppailun tahtotila?

VELI POHJONEN

Koti-Lappi. Kolumni. 2.12.2021


No comments: